onsdag 10 mars 2010

Ekg och remiss

Nästa en vecka har passerat och inget har ni fått veta ;-)

En snabb uppdatering;

Besöket hos mamma gick överförväntan hon var på den vita sidan, inte den svarta. Vi hade trevligt tillsammans!

Hann även träffa pappa en stund och ta med barnen och hälsa på farmor tillsammans med honom. Som ni kanske minns så fick hon ju en ev hjärnblödning för ett par veckor sedan. Hon hade åldrats minst 10 år av detta! Förstå vad fort det kan gå...

Hos mamma testade jag mitt blodsocker har nu alltid haft lite högt värde. På söndagen låg jag på över 12 innan frukost!

Bestämde mig för att kolla upp detta på vårdcentralen och fick en tid igår.Har ju varit otroligt trött och sliten ett tag. Hur gick det då? Ja det beror på hur man ser det...Ingen diabetes, det höga värdet beror nog på kolhydratintag i helgen. Min GI kropp är inte van vid det och blodsockervärdet skjuter i höjden. Låg lite högre än normalt men inte farligt. När sköterskan rutinmässigt tog blodtryck så konstaterades det som väldigt lågt, vilket kan vara anledningen till att jag är trött.

När sköterskan lyssna på hjärtat sa hon, ja du har ju ett blåsljud på hjärtat, men det vet du väl om?! Vet om? Nej det hade jag ingen aning om...Då hon inte tyckte det lät bra hamnade jag på en brits och fick göra ett akut EKG!!!!

Jag som kom dit för att ta ett stick i fingret fick istället lämna 5 rör blod för en massa olika prover och lägga mig på en säng klä av mig och få en massa elektroder på kroppen. Ekg:t visade inget konsttigt och inte proven heller men jag fick en remiss till Universitetssjukhuset där jag ska genomgå ett akut hjärtultraljud!

Vet inte om jag ska bli orolig eller inte, det kan ju vara ett hjärtfel och det är ju skrämmande...
Sköterskan frågade om jag blev lätt anfådd eller om jag hade bra kondition jag sa att konditionen var bra. Men i efterhand så har jag funderat lite och jag blir ju snabbt anfådd...Hon frågade om jag kännde ett tryck överbröstet, svarade nej. Idag tycker jag mig känt det och en viss smärta vid djupa andetag. Vet inte om det är inbillning eller om jag helt enkelt känt efter nu som först. genHar inte tänkt på det tidigare. Igår när jag gick upp till övervåningen kännde jag att jag blev anfådd och att pulsen ökade, inte normalt va? Men kan man få problem så där bara?! Kanske håller på att bli hypokondrisk?!

Hoppas på att få komma till sjukhuset snabbt för man vill inte gå och oroa sig i onödan. Men tänk om dét vistsar sig vara något alvarlig?! Sköterskan sa att hon ville göra ett ultraljud för att dikumentera upptäckten och dess datum inför kommande läkarbesök...Läste sen på nätet att de visst ska säga så när de känner sig osäkra...

Ja vi får väl se hur det går...

8 kommentarer:

  1. Men herregud vilken chock det måste ha varit. Min tumme har du så allt blir bra. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja när man börjar undersöka sig kan de inte mer fel på en och då brukar det komma allt. Hoppas att du snart får en tid. Det kan vara stressat att gå och oroa sig.

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att det gick bra hos mamma!
    Jag har tydligen också blåsljud på hjärtat upptäckte dom när jag undersöktes inför kejsarsnittet med Alexander för 6 år sedan. Hade ingen aning om det heller. Men det är inget farligt.
    Kanske är det så att man blir lite rädd och känner liksom efter när man fått höra sånt och tycker att man har alla möjliga sjukdomar...
    Håller alla tummar att du snart får en tid och får kolla dig, men allt är nog bra ska du se.
    Kram Therese

    SvaraRadera
  4. Förstår att det känns konstigt men du ska vara glad att de tog det på allvar. Lika bra att kolla upp det när du ändå är där. Hoppas allt går bra.
    kram

    SvaraRadera
  5. Men gud så märkligt!
    Hoppas verkligen att allt är bra!
    Kram!♥

    SvaraRadera
  6. Jag tror att det är väldigt lätt att man känner efter lite för mycket när man blir rädd att det ska vara något allvarligt. Blåsljud är oftast inte något farligt och ganska vanligt. Vet en person som läkaren sa hade blåsljud, men vid senare undersökning inte hade det alls :). Håller tummarna för att allt går bra, vet själv hur jobbigt det är att gå och vänta eftersom jag hade en knöl i magen som läkaren vid ett ultraljud av genast skickade in mig på en magnetrönten, sedan fick jag vänta en vecka på svar. Men det var bara ett bråck, vilket två läkare innan hade sagt att det inte var. Skönt att det gick bra hos mamma!! Kram!!

    SvaraRadera
  7. Låt oss få veta hur det går! Skönt att det funkade hos mamma.

    SvaraRadera
  8. Oj då, ibland blir det inte alltid som man tänkt sig. dels hos mamma där du tänkte svart och det blev vitt :) och dels hos doktorn. Hoppas du får göra ultraljudet snart och det inte visar något alltvarligt! Kram

    SvaraRadera