tisdag 21 juni 2011

Hemma efter dag två

Färdiga för denna gång. Men imorgon bär det av igen. Men då är det lillasysters tur. Hon ska på sitt återbesök på plastikkirurgen. För ni minns väl hennes hundbett i höstas? Nästa gång vi ska till sjukhuset ska det vara min tur för då ska det födas barn. Sedan är det bra för i år. Vi har fyllt vår kvot nu.

Igår var en hemsk dag. En massa prover och undersökningar. Hit och dit och ingen mat. Jag var så trött att jag till slut inte orkade stå upp. För att göra storyn kort så var vi på akuten för att en gång för alla ta tag i storasysters illamående och magont. Utgångspunkten var blindtarmsinflammation då hon visade på smärta vid tryck på just höger sida. Snabbsänkan visade dock inget. Efter en del tryckande och klämmande blev det till sist ett ultraljud. Blindtarmen kunde inte ses alls men däremot hittade man en massa körtlar i magen samt vätska som inte skulle vara där. Då allt detta fanns mest på höger sida så kunde blindtarmen fortfarande inte uteslutas där av de fortsatta proverna idag. Samtidigt utreddes förstoppning och vi blev även inskrivna på Barnakuten/medicin. Där gavs bland annat lavemang. Kan säga att detta inte var en rolig upplevelse då detta ges direkt in i ändtarmen på barn.

Idag konstaterades till slut i alla fall att det inte är blindtarmen som spökar utan diagnosen är "körtelbuk", vilket ska läka ut av sig själv. Detta kan uppkomma i samband med andra virus infektioner som tex förkylning. Sedan ska ett pulver tas på maten framöver för att lätta hanteringen av maten för magen då dessa körtlar kan vara väldigt plågsamma.

Skönt att veta vad allt illamående beror på i alla fall. Nu är hon sjukskriven veckan ut och sedan hoppas vi verkligen på att klara av att avsluta nästa veckas fyra återstående dagar innan semestern!


4 kommentarer:

  1. Stackars liten, vilka dagar! Skönt att iallafall ha fått en diagnos så att man kan behandla och bli bra. Hälsa lilla tuffingen <3 Kram

    SvaraRadera
  2. Skönt att ni fick en diagnos!

    Du har en utmaning i min blogg (http://zitalena.blogspot.com/2011/06/ikea-och-en-bloggutmaning.html)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Usch va jobbigt för er (henne) men säger som Lena, va skönt att ni fick veta vad det var och hur ni kan hjälpa henne.
    Hoppas nu det läker ut så hon inte mår illa och har ont i magen.
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Oj oj oj... Läste igenom hela er berättelse om hundbettet... Uscha va jobbigt... Vilken tur att allt gick bra, tur i oturen kan man säga... Vet hur du känner dej, varför hände deta, varför var jag inte där... För snart 2 år sedan stod då min 1 åring med mej när jag lagade mat och skulle hälla kokande soppa i mixern. Locket på mixern flög av mitt i mixandet och min lilla Alfred fick all kokande soppa på sig. Lyckligt vis gick allt bra och efter en tur till Linköping på bränenheten där så är han idag helt fullt frisk och de syns inget. men just då anklagade jag mej själv för allt... Fruktansvärt när det händer baranen något:-(
    Till er körtelmage... I alla mina år från det att jag var i ca 12 års åldern till ungefär 210 års åldern så har jag legat innen lite titt som tätt på sjukhus pga av hemska smärtor i min mage... De har trott att de varit blindtarmen även på mej som har spökat. Men efter mycket om och men så har de konstaterat att jag varit förkyld i min mage och i samband med att jag blivit lite kall om rumpan och underlivet så har jag blivit så där sjuk...
    Idag känner jag inget och min körtelmage är som bortblåst!
    Oj de blev en ganksa lång kommentar, hoppas att du orkade läsa allt;-)
    Kram K

    SvaraRadera