onsdag 24 augusti 2011

Vad händer under en sommar?

En sommar är lång. Barnen växer. Brukar bli lika förvånad efter varje sommar semester när man kommer tillbaka till jobbet och ser hur stora alla barn blivit i år får jag inte se det. Men jag ser det hos mina egna barn!

Min stora tjej fyller ju 9 i höst. 9år, inte klokt! Den största förändringen ser jag definitivt hos henne. Från att ha valsat runt i "mjukisbyxor" förjämna och inte alls brytt sig om vad hon haft på sig eller hur hon sett ut har hon nu blivit så mån om vad hon har på sig och hur hon ser ut. planerar morgondagen innan hon lägger sig. Kläder ska matchas med smycken och diadem. Hon kammar sig och fixar utan tjat. OCH hon sätter på sig jeans, vilket hon avskytt förut. Hon har blivet en liten tonåring. Lite skrämmande samtidigt. 10-12-åringarna idag ser ju ut som jag gjorde när jag var 16. Otäckt men sant. Jag har jätte svårt att bedöma åldern på tjejerna idag !

Hon blev som sagt stor denna sommar min lilla tjej. Men sedan har hon blivet storasyster i dubbelbemärkelse också!

Lilltjejen i familjen har självklart också växt på alla sätt. Men hon har alltid varit vår "lilla tonåring" hon har sedan väldigt liten haft ett stort intresse för skönhet och mode. Hjälp nu har jag två! Tänk att hon går i ettan. Stora tjejen. Måste börja släppa henne också mera fri nu. De är stora mina flickor. Men så läskigt satt faktiskt låta dem ta mer eget ansvar. Att låta dem gå till och frän ställen själva osv. Men någon gång behöver man ju börja. Men otäckt är det. Bäst jag passar på att mysa mycket med lilleman för snart är han också stor!

Vad händer med barnen över sommaren? Är det solen som gör dem stora!?

1 kommentar:

  1. Jag känner som du.
    Min äldsta flicka blir 9 i mars nästa år. Tycker att det är ett problem att hitta BARN-kläder till henne. Kommer de upp i storlek 150 och däromkring så är det ungdomskläder. Tight och avklätt. Det är HEMSKT!

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera