tisdag 13 april 2010

Min tappra prinsessa

...har brutit sin arm.
Vi var på besök hos kusinerna i helgen och storasyster ramlade från en rutchkana. Skrek till och grät lite presis när det hände. Satt sig brevid mig i solen och la upp sin arm på ett armstöd. Efter som hon blivet lerig om handen när hon föll bad jag henne gå och tvätta sig innan vi skulle äta, hon sa att hon inte ville för det gjorde ont i armen. Jag fäljde med för att hjälpa henne. När jag skulle tvätta handen tyckte jag att handen såg lite konstig ut, hängde liksom ner. Bad henne lägga sig på soffan och ta av jackan. Hon ville inte. Jag lirka av den och kände genon fleesjackan och tröjan att det känndes konstigt. Hämtade maken som också kände. Han kände inget konstigt. Jag bad honm hjälpa mig att ta av fleesjackan och tröja för jag var säker på att det inte stod rätt till. När tröjan åkte av var jag övertygad och det blev maken också. Snacka om felställning!
Blev ingen mat för oss utan bilfärd till akuten kom dit ca 14.15
Fick omgående en provisorisk gipssken.
Fick tid på röntgen ca 16
Två brott på underarmen. Båda benen i armen.
Nedsövd 19.30 här får dottern första smärtlindringen då hon inte ansett att hon behövt det tidigare.
Alla var jätte inponerade av att hon inte var ledsen eller klagade över smärta!
Tillrättaläggning klar 20.30
Uppvak på IVA
På avdelningen 23.30
En lång natt på en tältsäng för mamman.
Dottern sov bra.
Ny röntgen 8.00
Dottern börjar må dåligt av stark smärtlidring. Kan inte behålla ens en klunk vatten.
9.00-14.00Sover från och till och är bara vaken några minuter emellanåt.
Får annan medicin 14.00
14.30 Läkaren talar om att tillrättaläggningen lyckats och vi slipper operation
Tjatar oss till att få åka hem.
Läkaren tycker att hon ska stanna så hon inte ätit ellr druckit eller varit på toaletten.
Dottern tar 3 skedar youghurt och kissar och säger "jag vill hem mamma"
Mamman mörkar och säger att dottern ätit HELA yoghurten.
Blir utskrivna 15.30
En jobbig resa hem, dottern mår dåligt och vill sova. Får stanna flera gånger under den normalt 1,5 timmas färden.
Väl hemma äter dottern en choklad muffins och dricker ett glas oboy. Detta får stanna kvar och senare åker en pannkaka med sylt ner. Borta bra men hemma bäst!
Idag mår hon mycket bättre!

6 kommentarer:

  1. Skönt att hon mår bättre. Vad duktig hon är. Blir lite svårt för henne att skriva gissar jag eftersom det är höger. Skönt att inte sommaren har kommit ännu. Annars hade det varit tråkigt att inte kunna bada.
    Hörs Jenny

    SvaraRadera
  2. Men lilltösen vad tappert av henne.

    Skäm bort henne nu rejält :-)

    SvaraRadera
  3. Nämen oj vad duktig hon är! Hoppas att det inte gör ont nu.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh stackaren, men vilken tuffing! Skäm bort henne ordentligt nu och hoppas hon slipper ha för ont.
    Kram Therese

    SvaraRadera
  5. Ojojoj, stackars flicka!! Förstår att ni ville åka hem, man mår ju bättre hemma. Det visade ju matlusten. :)

    Kram

    SvaraRadera