torsdag 5 maj 2011

Dagens diagnos: Galen



Jag var hos barnmorskan idag 28 fulla veckor. Allt såg jätte bra ut. Magen växer som den ska, lagom storlek, bra blodvärden och järndepåer. Lillebrors hjärtat tickar på så fint dessutom ligger han redan med huvudet nedåt.

Fick frågan om jag sökt havandeskapspenninn frågade mig. Svarade att jag inte gjort det, mest beroende på att jag faktiskt inte haft tid. Barnmorskan tittade på mig och såg alvarlig ut. Sedan frågade hon hur länge jag tänkt jobba. Juni ut svarade jag...Hon frågade mig om jag inte jobbade heltid. Svar ja. Hon tittade på mig igen och skakade på huvudet och frågade hur jag tänk att det skulle gå i mitt yrke?! Hon tyckte det var galet av mig att inte ge mig själv en chans till lite vila innan lillebror kommer. Jag sa att det kommer nog gå bra jag har ju bara lite ont i ena höften, speciellt efter en dag på jobbet...Hon sa att hon tyckte jag skulle skicka in en havandeskapsförfrågan idag och att hon skulle se till att det gick undan med behandlingen av den. Sen ångra hon sig och sa att jag i detta nu annars kunde få träffa en läkare som fanns där idag och bli sjukskriven 50% från imogon. Jag avböjde. Hon tyckte jag skulle gå hem och tänka igenom det. Om två veckor är läkaren där igen och då fick jag gärna träffa honom. Sedan fick jag två gåvopåsar från Libro och Pampers med en massa användbara saker med mig hem innattn hon återigen sa att jag skulle ta hand om mig och att jag skullke tänka över det vi pratat om och att det bara vara att ringa!

Visst är jag trött. Jag är helt slut när jag kommer hem och här finns ingen chans att vila innan klockan 20. Borde kanske ta till mig av rådet jag fått idag. Juni månad kanske är min sista chans till lite vila innan lillebror kommer. Men jag mår ju bra. Har aldrig varit sjukskriven och har inte haft en sjukdag från jobbet sedan jag började där 2001. När jag väntade min första dotter jobbade jag den dagen hon föddes. Hann aldrig börja jobba igen innan dotter två kom men körde på i 180 tills det var dags då också.

Humm ...är jag galen???

2 kommentarer:

  1. Ansök om havandeskapspenning, det tycker jag! Se till att hand om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tänk på att det var för ca 8 år sen också Sandra, kroppen och hur mkt man pallar förändras med åldern... Gå ner lite i tid iaf. Jag tror du helt enkelt bara har svårt med att släppa kollen men du har ju Therese och lena och en massa folk där som hjälper dig med det =)

    Ta det lugnt och var utvilad när du ska föda sen =)

    SvaraRadera