söndag 1 januari 2012


2012
Hade ett fantastiskt avslut på ett fint år. Trevligt sällskap och en mycket lyckad meny. Hela dagen gick i frossandets tecken. En massa onyttigheter men ack så gott! Våfflor till lunch gofika och sedan trerätters och efter det en massa godis. Idag känner jag mig mätt på godis och andra sötsaker. Dagen har bestått av mestandels soffhäng och slapp. En film med barnen och en massa mys och årets fösta bad tillsammans med lillprinsen.En underbar början på något nytt. Har funderat en del på löften. Familjen har skrivit några som sitter på kylskåpet. Barnen har själva kommit fram till sina och nu får vi väl se hur det går. Men löften är bra och jag ska påminna dem när det behövs! Förutom de löftena vi i familjen kommit överens om så kommer mina offentliga löften här.


  • Bli en sundare människa (hade ni aldrig gissat på eller hur ?) 
Tillskillnad från tidigare år så kommer detta inte innebära någon stäng diet. Nej det är färdigt med det. Detta innebär att jag  ska tänka på vad jag äter. Främja fullkorn framför allt. Ingen Gi. Kommer att tillåta mig det mesta så länge jag väljer det bättre alternativet.

  • Inget mer onödigt socker. Börjar med en godis och fika  (= kakor, bullar osv)  frimånad. 

 En förmiddags samt en eftermiddagsfika med ett bättre alternativet som t ex med skorpa eller knäckebröd är  alltså helt okej. Efter första månaden av socker avgiftningen får vi se hur nya planen blir ,-)

Anledningen till minskad diet är helt enkelt den att livet är för oförutsägbart för att man ska plocka bort livets läckerheter- Livet blir för trist om man inte kan unna sig det lilla extra ibland. Gi-dieten har fått mig att må bra men den har också emellanåt gjort det svårt och lite trist. 

En fullkorns smörgås är bättre än en baguette och dessutom mer mättande. I år tillåter jag mig denna lilla lyx!


3 kommentarer:

  1. Du är så klok min vän, önskar jag vore lite mer som du <3 Jag är så glad att få ha dig i min närhet, du inspirerar mig!

    SvaraRadera
  2. Ja nu kör vi igen!! Små mål är de bästa o när man har nått dem så tar man upp ett nytt mål;-)!
    Kram K

    SvaraRadera
  3. God fortsättning på det nya året! Kram

    SvaraRadera