tisdag 19 januari 2010

Blev inte riktigt som man tänkt!

...med min mamma tid igår såg ju fram emot tv soffan och te koppen men när jag sa till barnen vid typ 19.45 att det var dags att förbereda sig för sängen så säger 7 åringen:

"Men mamma ikväll får vi vara uppe hur länge vi vill det är ju studiedag imorgon"

hummm.....just det...det hade mamma helt glömt bort då jag jobbar som vanligt då studiedagen infaller så att vi inte behöver ta ledigt, jag slutar tidigt och maken börjar sent

Så gick det med den kvällen, barnen är som sagt väldigt medvetna om vilka dagar man ska vara i säng kl 20, bara de dager man ska till skolan dagen efter! Smart barn liksom!

Ikväll blir det ingen rast och ingen ro då kvälls gymnastiken börjar igen båda barnen går och självklart i OLIKA grupper, så detta tar hala min tisdagskväll men det är ju kul att de har roligt och att de gillar att röra på sig eller hur? Jag får ju lite gratis motiong genom allt spring till och från gymnastiksalen;-)

Idag på radion (mix megapol) pratade de om vilken dag i arbetsveckan som var bäst/sämst vad tcker ni? Jag gillar onsdagar för då är mer än halva veckan avklarad och de två dagarna som är kvar brukar gå fort. Måndgar är sämst speciellt om man alltid börjar 5.45 då känns extra motigt att gå upp då speciellt när alla bra filmer måste sändas på tv 4 (med avbrott för nyheter) på söndagaskvällar! Vad tycker du?

Har funderat lite på det här med Gi och frukost, jag har ju under hela förra året och detta startat dagen med havregrynsgröt och ett kokt ägg, jag vet ju att gröten innehåller en massa kolhydrater vilket inte alls är gi-mässigt bra, men å andra sidan så ska man ju äte kolhydraterna tidigt på dagen om man ska äte dem för då är ju förbränningen som högst och bäst. Ska man sluta med gröten och se om man får ett bättre resultat? Men vad ska man äta då? Bara ägg? då kommer jag bli as hungrig innan jag får lunch. Jag äter ju min frukost tillsammans med barnen på jobbet kl 7.15 två dagar i veckan så det funkar ju inte med omelett liksom, det måste ju vara något som man fixar snabbt och som inte är för avvikande mot barnens frukostar som oftast består av yoggi och smörgås... Tips någon???
Ha en trevlig eftermiddag allesammans!
Kram Sandra

9 kommentarer:

  1. Hej!
    Det tar max 1 minut att laga äggröra på 2 ägg + lite smör och grädde. Mättar mer än bara 1 ägg. Har du färdiggräddad bacon så tar det 10 sek i micron. Jag äter kl 06.30 och är mätt till kl 12 då jag äter lunch. Ibland äter jag en färdig skivad/klyftad apelsin också, mättar 10 ggr mer än juice. Det är synd att ni inte har det osötade rågbrödet i Sverige, för det mättar och magen mår super. Kram i kylan :-)

    SvaraRadera
  2. Om du är 175 cm och väger 64 kg tycker jag du kan fortsätta med gröten =)

    SvaraRadera
  3. Måka in Gröt du bara!

    Å Måndagar hatar vi! Fy attans då klockan ringer 5 och man vill bara gråta... och 5 jobdays to go

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att det är konstigt att barnen på dagis (antar att det är där du jobbar) inte får bättre frukost än söt yoghurt och vitt bröd. Melliset är ju också sött. De flesta ungar klarar det, men inte de överviktiga. Underligt att det "nya" tänket inte har spritt sig till dagis.

    Gröt är bra, ät du gröt. Det står man sig på och det är det viktigaste.

    SvaraRadera
  5. Oj, då! Ytterligare en sak som är bra med Stockholm då! Vi har ju 30 timmar under mammaledighet också... fast det är klart... vi jobbar säkert mer och har längre restider så ungarna går nog längre överlag.

    SvaraRadera
  6. ... och våra får j-ligt mycket tomma kalorier. Jag jobbar i skolan, det är samma sak där...inte i matsalen utan lärare ska alltid belöna med godis, popcorn och fika. Gillar det inte.

    SvaraRadera
  7. Turkyoghurt, det åt jag alltid till frukost när jag åt LCHF och GI. Med vanlijpulver och hallon. 2 dl. Ett ägg till så har du en värdig frukost.

    SvaraRadera